Färgval viktigare än man tror

När ni väl har bestämt er för att skaffa profilkläder är det dags att komma fram till hur kläderna ska se ut. Det finns oändligt många olika kombinationer att välja mellan, t.ex. olika typer av textsnitt, bilder eller material på kläderna. Oavsett om du ska beställa skjortor till kontoret eller kepsar till bilmacken finns det en hel del regler som kan vara nödvändiga att hålla koll på.

För att lyckas med profilkläder är det främst det estetiska som man ska ha i fokus. Loggan på plagget är naturligtvis viktig, men det är minst lika viktigt att välja rätt typ av färg på profilkläderna. Genom att välja den färg som företagets logga går i så stärker man varumärket ytterligare och det blir dessutom mycket tydligare för potentiella kunder att se från vilket företag man kommer.

Hur gör man då för att välja rätt färg? Naturligtvis är det viktigt att man använder sig av samma färg på sin logga som loggan vanligtvis har, för att öka igenkännande faktorn. Man kan själv föreställa sig hur förvirrad man skulle bli om personalen på klädkedjan H&M hade på sig profilkläder där loggan var tryckt i grönt med en svart bakgrund, istället för med röd text och vit bakgrund som vi är vana att se den.

Ibland kan ett företag dock ha flera färger i sin logga och då kan det kännas en aning svårare att välja rätt. Ett bra alternativ är då att man utgår från de färger som är mest utmärkande, t.ex. bottenfärgen eller den färg på loggan som är mest tydlig. Man kan naturligtvis välja att variera färgerna efter önskemål och testa sig fram till olika alternativ som känns passande. På så sätt kan man lyckas skapa profilkläder där kunderna inte ens behöver se företagsloggan, utan plagget känns igen på de tydliga färgerna.